Skip to main content

Co je horký vtok? (vstřikování plastů)

Technologie horkých vtoků byla představená v plastikářském průmyslu před více než 50 lety. Způsobila revoluci ve zpracování vstřikovacích forem zlepšením kvality vstřikovaných dílů, zvýšením provozní účinnosti, snížením odpadu a úsporou peněz.



Horký vtok je dopravní jednotka pro roztavený plast používaná ve vstřikovací formě. Jinými slovy, horký vtok sestává z vyhřívaných komponent (obvykle prostřednictvím elektřiny) použitých uvnitř vstřikovacích forem, které přivádějí roztavený plast od vstřikovacího stroje do dutin formy. Dimenzování kanálů taveniny pro horký vtok závisí na mnoha faktorech, jako je typ polymeru, rychlost vstřikování, rychlost plnění, tvar díl, ... . Regulátor teploty (samostatný regulátor nebo ovládání ze vstřikovacího stroje) zahřívá horký vtok uvnitř vstřikovací formy a polymer uvnitř kanálů stroje a vstřikuje polymer do formy. Polymer prochází přes vstup do horkého vtoku (inlet), přes rozdělovač, který potom rozdělí polymer do různých trysek a vstřikovacích bodů do finální dutiny formy, kde je vytvořen finální výrobek. Dnešní formy mohou mít od 1 do více než 192 trysek v závislosti na vyráběných plastových dílech.


Před technologií horkých vtoků byly na vstřikovací formy široce používány studené vtoky. Formy pro studené vtoky čelily mnoha výzvám při dopravování polymerů od stroje do dutin, aniž by to ovlivňovalo tokové a tepelné vlastnosti polymeru. S postupujícím vývojem typů polymerů a složitostí v konstrukci forem a součástí bylo stále obtížnější řídit proces formování pomocí forem se studenými vtoky, aby se vyráběly výstřiky v přijatelné kvalitě.

Se zavedením technologie horkých vtoků s pokročilými regulacemi teploty se však zpracování vstřikovacích forem stalo praktičtějším a pohodlnějším pro vstřikovací stroje. Na rozdíl od studených vtoků jsou horké vtokové systémy zahřívány, aby se zajistilo, že polymer udržuje teplotu nepřetržitě skrz cestu celou formou. Teplota každé horké komponenty může být přesně řízena, aby bylo zajištěno, že proces je optimalizován podle požadavků každého typu polymeru poskytující nejvyšší možnou kvalitu dílu. Dnes jsou systémy schopny vyrábět velmi složité součásti v široké škále velikostí, které se používají v každém průmyslu.


Prvky horkého vtoku

Vodicí kroužek (locating ring) - Vodicí kroužek vyrovná vstřikovací formu s deskou formovacího stroje. Zajišťuje správné zarovnání formy se strojem.

Vstup (inlet) - Když je polymer vstřikován do formy, jedná se o vstupní port, kde polymer vstupuje z trysky vstřikovacího stroje. V závislosti na typu polymeru a konstrukci horkého vtoku může být vstupní komponenta zahřívána, aby se optimalizoval proces formování.

Rozdělovač (manifold) - Rozdělovač umožňuje průtok polymeru do různých trysek a vstřikovacích bodů. Rozdělovače se běžně používají tam, kde je vstřikováno více dutin nebo kde je potřeba více než jedna tryska na díl. Rozdělovače jsou k dispozici v široké škále materiálů, vzorů a tvarů a často jsou optimalizovány pro zlepšení formovacího procesu pomocí analýzy CAE.

Trysky (nozzle) - Trysky jsou komponenty, kde je polymer vstřikován do dutiny. V závislosti na konstrukci jsou trysky obvykle instalovány do formovací desky s rozdělovačem nebo bez rozdělovače. K dispozici je široká škála provedení trysek s použitím různých materiálů, aby se dosáhlo zpracovatelských charakteristik různých poolymerů, které nejlépe vyhovují dané aplikaci.

Ohřívací technologie - Ohřívací technologie je základem všech horkých systémů a významně ovlivňuje proces formování a kvalitu dílů. Existuje několik možností vytápění, každý s vlastními klady a zápory. Výběr správného horkého vtoku závisí na požadavcích, jako je proces formování, výkon součástí, spolehlivost a cena.

P.S.: Výrobek vyrobený vstřikováním je výstřik, Často je používáno nesprávné označení výlisek.

zdroj: https://www.milacron.com/

Comments

Popular posts from this blog

Aerial hamakový stan znamená nový komfort při přespávání v přírodě

AERIAL A1 je spojením nejlepších aspektů tří samostatných produktů. Kombinuje bezpečnost stanu, pohodlí a bezstarostnou povahu houpací sítě a napjatost / pružnost slacklines. AERIAL A1 je navržený průmyslovými designéry se skutečnou vášní pro venkovní prostředí, doslova přidává novou dimenzi kempování. Tento stan se připoutává ke stromům (nebo dokonce autům), takže váš zážitek z kempování můžete zažít kdekoli. AERIAL A1 nabízí pocit, že spíte v mracích. Struktura stanu vyžaduje, abyste natáhli základnu tak, aby byla prakticky plochá (na rozdíl od houpací sítě). AERIAL A1 lze snadno využít při cestování do skal, do přírody nebo dokonce na vodu. AERIAL A1 lze docela snadno zavěsit nad zemí. A naopak, pokud jste na otevřené louce, na které nemáte žádnou možnost, kde AERIAL yavěsit, můžete jej postavit na pevnou zem jako každý jiný stan.


Stan přichází s dostatkem prostoru pro jednu osobu. Zavěšení stanu mezi stromy je patrně stejně snadné jako jeho montáž na suchou půdu. Stan je dodáván s…

SUV Bugatti Spartakus

Když Lamborghini debutoval  s jejich SUV Lamborghini Urus, bylo to pro mnohé velké překvapení. Nikdy za mého života jsem si nemyslel, že by Lamborghini chtěl jít cestou SUV. Koncept SUV Bugatti Spartacus zobrazuje možnost, jak by mohlo vypadat SUV od Bugatti.

Spartakus je prudký koncept SUV, který míří na stejnou skupinu zákazníků jako Urus. Urus vypadá jako Lamborghini, ale nevypadá stejně jako Aventador nebo Huracan ... Spartacus používá stejnou filozofii. Má v sobě každý kus DNA Bugatti.


Spartacus ve své kombinaci modré a černé barvy nosí svou identitu Bugatti. Auto má na přední straně kultovní podkovovou mřížku. Vůz je dodáván s pěkně objemným tělem, ale jeho agresivní světlomety a zadní světlomety přispívají k nezapomenutelnému vzhledu.




Další zajímavý detail na Bugatti Spartakus je skutečnost, že i když detail podkovy chladiče zůstává v automobilu, za ním leží jen prodloužení nárazníku z uhlíkových vláken automobilu, což naznačuje, že toto je pro Bugatti nejen první auto v kategorii…

Historie vstřikování

Americký vynálezce John Wesley Hyatt spolu se svým bratrem Isaiahem patentoval v roce 1872 první vstřikovací stroj. Tento stroj byl relativně jednoduchý ve srovnání s dnes používanými stroji: fungoval jako velká podkožní jehla a pomocí pístu vstřikoval plast prostřednictvím vyhřívaného válce do formy. V průběhu let tento průmysl postupoval pomalu a vyráběl produkty, jako jsou obojky, knoflíky a hřebeny na vlasy.

Němečtí chemici Arthur Eichengrün a Theodore Becker vynalezli první rozpustné formy acetátu celulózy v roce 1903, což bylo mnohem méně hořlavé než dusičnan celulózy. Nakonec byl k dispozici v práškové formě, ze které byl snadno vstřikován. Arthur Eichengrün vyvinul první vstřikovací lis v roce 1919. V roce 1939 Arthur Eichengrün patentoval vstřikování plastikovaného acetátu celulózy.

Průmysl se ve 40. letech 20. století rychle rozrůstal, protože druhá světová válka vyvolala obrovskou poptávku po levných masových výrobcích. V roce 1946 postavil americký vynálezce James Watson …