Skip to main content

Výroba sklolaminátů


Výroba sklolaminátů


Polyesterové skelné lamináty:
K laminaci skelných nebo jiných vláken se používají polyesterové pryskyřice.
Polyesterové pryskyřice se připravují esterifikací kyselin etylénglykolem nebo v přítomnosti
inertního rozpouštědla v prostředí dusíku za intenzivního míchání. Po vytvrzení je to tvrdá,
pevná a netavitelná hmota.
Pryskyřice při zahřívání měkne a v některých rozpouštědlech, jako acetonu nebo
chloroformu botná. Čím dokonaleji byla vytvrzena (hustší zesíťování), tím je tepelně
odolnější a méně botná. Stejný vliv má stupeň zesíťování na mechanické vlastnosti.
Chemické vlastnosti laminátů jsou určovány vlastnostmi vytvrzené , polyesterové
pryskyřice (vyšší obsah skla je může poněkud zlepšit). Odolnost proti vodě závisí na druhu
pryskyřice a skelného textilu. Skleněná vlákna se používají většinou na vazby plátnové,
keprové a atlasové.
Laminace:
Jedná se o prosycení skleněného textilu viskózní pryskyřicí. Provádí se různými
technologickými metodami, buď ručně nebo mechanizovanými postupy. Skleněný textil by
měl být co nejlépe smáčen v pryskyřici, aby došlo k dokonalému obalení každé elementární
fibrilky vlákna roztokem pryskyřice. Textil se před tím musí upravit tak, aby adheze
vytvrzené pryskyřice ke sklu byla dostatečně velká (lubrifikanty). Jen za těchto podmínek se
docílí optimálních vlastností.
Zpracování:
Laminování se provádí prakticky jediným způsobem a to nanesením roztoku
polyesterové pryskyřice v monomeru s obsahem iniciátoru polymerace na skelný textil, který
je uložen ve formě do žádaného tvaru budoucího výrobku a vytvrzením pryskyřice za
normální nebo zvýšené teploty. Tvarování skleněných vláken nebo textilu může být značně
mechanizováno pomocí vzduchotechniky i jinak, podobně jako nanášení roztoku pryskyřice,
přičemž se většinou používají stříkací pistole apod.
Použití:
Polyesterových skelných laminátů (PESL) se využívá všude tam, kde se žádají
výborné mechanické vlastnosti na úrovni kvalitních konstrukčních kovů, lehkost a
průsvitnost. Zhotovují se z nich střešní krytiny, lodě. Hlavní využití je ve stavebnictví.

Comments

Popular posts from this blog

Aerial hamakový stan znamená nový komfort při přespávání v přírodě

AERIAL A1 je spojením nejlepších aspektů tří samostatných produktů. Kombinuje bezpečnost stanu, pohodlí a bezstarostnou povahu houpací sítě a napjatost / pružnost slacklines. AERIAL A1 je navržený průmyslovými designéry se skutečnou vášní pro venkovní prostředí, doslova přidává novou dimenzi kempování. Tento stan se připoutává ke stromům (nebo dokonce autům), takže váš zážitek z kempování můžete zažít kdekoli. AERIAL A1 nabízí pocit, že spíte v mracích. Struktura stanu vyžaduje, abyste natáhli základnu tak, aby byla prakticky plochá (na rozdíl od houpací sítě). AERIAL A1 lze snadno využít při cestování do skal, do přírody nebo dokonce na vodu. AERIAL A1 lze docela snadno zavěsit nad zemí. A naopak, pokud jste na otevřené louce, na které nemáte žádnou možnost, kde AERIAL yavěsit, můžete jej postavit na pevnou zem jako každý jiný stan.


Stan přichází s dostatkem prostoru pro jednu osobu. Zavěšení stanu mezi stromy je patrně stejně snadné jako jeho montáž na suchou půdu. Stan je dodáván s…

SUV Bugatti Spartakus

Když Lamborghini debutoval  s jejich SUV Lamborghini Urus, bylo to pro mnohé velké překvapení. Nikdy za mého života jsem si nemyslel, že by Lamborghini chtěl jít cestou SUV. Koncept SUV Bugatti Spartacus zobrazuje možnost, jak by mohlo vypadat SUV od Bugatti.

Spartakus je prudký koncept SUV, který míří na stejnou skupinu zákazníků jako Urus. Urus vypadá jako Lamborghini, ale nevypadá stejně jako Aventador nebo Huracan ... Spartacus používá stejnou filozofii. Má v sobě každý kus DNA Bugatti.


Spartacus ve své kombinaci modré a černé barvy nosí svou identitu Bugatti. Auto má na přední straně kultovní podkovovou mřížku. Vůz je dodáván s pěkně objemným tělem, ale jeho agresivní světlomety a zadní světlomety přispívají k nezapomenutelnému vzhledu.




Další zajímavý detail na Bugatti Spartakus je skutečnost, že i když detail podkovy chladiče zůstává v automobilu, za ním leží jen prodloužení nárazníku z uhlíkových vláken automobilu, což naznačuje, že toto je pro Bugatti nejen první auto v kategorii…

Historie vstřikování

Americký vynálezce John Wesley Hyatt spolu se svým bratrem Isaiahem patentoval v roce 1872 první vstřikovací stroj. Tento stroj byl relativně jednoduchý ve srovnání s dnes používanými stroji: fungoval jako velká podkožní jehla a pomocí pístu vstřikoval plast prostřednictvím vyhřívaného válce do formy. V průběhu let tento průmysl postupoval pomalu a vyráběl produkty, jako jsou obojky, knoflíky a hřebeny na vlasy.

Němečtí chemici Arthur Eichengrün a Theodore Becker vynalezli první rozpustné formy acetátu celulózy v roce 1903, což bylo mnohem méně hořlavé než dusičnan celulózy. Nakonec byl k dispozici v práškové formě, ze které byl snadno vstřikován. Arthur Eichengrün vyvinul první vstřikovací lis v roce 1919. V roce 1939 Arthur Eichengrün patentoval vstřikování plastikovaného acetátu celulózy.

Průmysl se ve 40. letech 20. století rychle rozrůstal, protože druhá světová válka vyvolala obrovskou poptávku po levných masových výrobcích. V roce 1946 postavil americký vynálezce James Watson …