Toto zařízení zachycuje škodlivé mikroplastické částice z pneumatik

V boji proti mikroplastům obrátila skupina začínajících designérů pozornost na pneumatiky. Tým  vytvořil malé zařízení pro shromažďování mikročástic, které při řízení odpadávají z pneumatik. S odborníky na britskou emisní analytiku, která počítá znečištění z opotřebení pneumatik tak, že bude 1000krát škodlivější než výfukové plyny automobilu. Tento projekt se snaží zachytit problém u zdroje, zajistit čistší vzduch, chránit naše zdraví a životní prostředí.


Jak se pohybujeme směrem k elektrické budoucnosti, emise z výfuku se sníží, ale podle odhadů se zvyšuje opotřebení pneumatik díky přidané hmotnosti baterie. Budoucnost znečištění vozidla nepochází z výfuku, ale z pneumatik. V současné době se v Evropě ročně vyprodukuje půl milionu tun částic z vozidel. Tyto částice jsou dostatečně malé, aby se šířily vzduchem a měly nepříznivé zdravotní účinky na naše plíce. Do roku 2030 představují až 50% znečištění PM 2,5 ze silniční dopravy a do roku 2030 10% veškerého znečištění PM 2,5.



Konstruktéři zjistili, že tyto částice jsou nabity třením, když odlétají z pneumatik. Jejich patentovaná technologie využívá elektrostatiku k zachycení opotřebení pneumatik. Zařízení je umístěno blízko místa, kde se pneumatika dotýká silnice.¨



Zachycené částice se shromažďují v odnímatelné úložné jednotce. Jakmile jsou tyto fragmenty shromážděny, jsou zpracovány a mohou být znovu použity, čímž se vytvoří systém uzavřené smyčky. Částice pod 50 mikronů jsou dostatečně malé, aby mohly být znovu použity při výrobě nových pneumatik. Mezi další kreativní aplikace patří 3D tisk, zvuková izolace, inkousty a barviva. Toto řešení je výsledkem spolupráce s odborníky z aerodynamiky, materiálových věd a chemického inženýrství. Zařízení již nyní přesahuje hranice konceptu, je testovaným řešením podporovaným výzkumem a řízeným servisním modelem.




V červenci 2019 vydalo ministerstvo dopravy a britské ministerstvo životního prostředí, potravin a venkova výzvu k akci v oblasti emisí pneumatik. Tým si představuje, že se toto zařízení stane celosvětovým standardem, licencovaným na všechna vozidla. jako první krok navrhli dvojí strategii povědomí a činnosti, kde spolupracují s místními vládami na zvyšování povědomí o kvalitě ovzduší a rozvíjení vztahů se společnostmi veřejné dopravy, aby otestovali zařízení. V boji proti znečištění byly pneumatiky do značné míry ignorovány - až dosud.


zdroj: https://www.designboom.com/

Žádné komentáře:

Okomentovat

Kinematika PRaM, základní typy

  Kinematika PRaM, základní typy PRaM dělení podle kinematiky  – podľa skladby hlavnýchôs TTT    -  základný typ kinematiky a využívá se při...