Přeskočit na hlavní obsah

Výroba lehčených plastů PVC, PS, PO, PUR


 Výroba lehčených plastů PVC, PS, PO, PUR


Lehčené PUR:
Příprava lehčených PUR je založena na reakci izokyanátu s vodou nebo polyoly za
současného uvolňování CO2. Jako polyoly se používají nízkomolekulární polyestery nebo
polyétery připravené reakcí dvojsytných kyselin s vícesytnými alkoholy.
Výsledná tuhost lehčeného PUR závisí na výběru a dávkování polyolů a izokyanátů
jakož i dalších složek (urychlovače, plniva, emulgátory, barviva, aj.).
Jednotlivé složky se homogenizují za intenzivního míchání a směs se odlévá do forem
nebo na pás. Mohou se směšovat přímo nebo lépe ve dvou stupních. Nejprve se připraví
předpolymer z části polyolu a katalyzátoru. Ve druhém stupni se pak míchá předpolymer a
zbývající části polyolů s ostatními přísadami. Přitom se také může dispergovat vzduch.
Použití předpolymeru umožňuje lepší ovládání síťovacího procesu. Při expanzi se zvýší
teplota, která stačí k dokončení síťovací reakce. Pro urychlení se však používá předehřevu.
Zesíťovaná pěna se nechává dozrát 1 – 2 dny.
Lehčený PS:
Lehčený PS lze připravit více způsoby. Nejběžnější je nízkotlaký způsob. PS pro
lehčení se zahřeje na teplotu nad Tg. Přítomné nadouvadlo se odpaří a vytvoří lehčenou
strukturu. S výhodou lze použít vodní lázně s intenzivním mícháním. Předpěněný PS se
ochladí a dopravuje do zásobníku, kde se nechá odležet. Při tom se vyrovnají difúzními
pochody tlaky v dutinách s vnějším atmosférickým tlakem. Odležené kuličky se plní podle
hmotnosti do forem, které mají perforované stěny. Následuje ohřev párou s přetlakem až 0,28
MPa. Teplota při tom dosahuje 140º C. Částice se stanou lepivými a spojí se tlakem od
dokončující se expanze. Vzniklý blok se před vyjmutím z formy musí ochladit alespoň na 50º
C. Bloky se potom řežou do desek. Lze ho i vytlačovat do různých profilů na vytlačovacích
linkách (delší šnek, malý kompresní poměr).
Lehčený PVC:
Lehčený PVC lze připravit více způsoby. PVC se předmíchá se stabilizátory,
nadouvadly a modifikačními přísadami. Směs se homogenizuje na kulových mlýnech nebo na
rychloběžných míchačkách za intenzivního ochlazení. Z práškové směsi se po odležení lisují
tablety. Teplota při lisování se programově mění až na 180º C a tlaky dosahují 30 – 50 MPa.
Forma musí být dokonale těsná, aby rozkladné produkty z nadouvadla nemohly uniknout. Pro
usnadnění rozkladu se mohou přidávat katalyzátory. Vylisovaná tableta se v tlaku ochladí a
vyjme z formy. Rozměr tablety je omezen rozměrem lehčeného bloku. Tableta se znovu
ohřeje nad teplotu Tg nejlépe ve vodní lázni při čemž nastane expanze. Lineárně se při tom
zvětší rozměry asi na trojnásobek. Expandovaný blok se kalibruje na tloušťku a ochladí se.
Potom se formátuje, případně rozřezává na desky.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nastavitelný klíč se dočkal re-desingu

V naší snaze vytrvale vyvíjet věci po celém světě a zlepšovat je, návrháři často zapomínají na nástroje, které používáme v každodením životě. Nastavitelný klíč, docela standardní součást každé sady nástrojů, byl navržen určitým Švédem jménem Johan Petter Johansson. 

MetMo Grip vychází z redesignu Edwina J. Evanse. Na MetMo Grip je něco velmi jednoduchého a sofistikovaného. Čelisti klíče se ovládají pomocí jediného kovového kusu, který klouzá nahoru a dolů sloupcem se závity s proměnlivým stoupáním. 


Konstrukce integruje řezač krabic a otvírák na láhve. Jeho malý, efektivní design z něj dělá perfektní upgrade pro každou sadu nástrojů, která umožňuje použití v dílnách, opravárnách, garážích.Na designu MetMo Grip je opravdu pozoruhodné, že jeho schéma existovalo před více než 90 lety, ale nikdy nedosáhlo svého plného potenciálu. 
Designéři: Sean Sykes a James Whitfield

Nafukovací skůtr do batohu z Japonska

Flexibilita a přenositelnost a možnost použití kdekoli a kdykoli, to jsou největší benefity nafukovacího skůtru, který přichází z Japonska.


Trend dnešních dní se ubírá směrem k elektrickým koloběžkám, sdíleným skůtrům a vozidlech, ve kterých můžeme ujet posledních pár kilometrů v centru a kdekoli zaparkovat. Tento prototyp nafukovacího e-kola vyvíjeného na Tokijské univerzitě přichází s novým řešením bezpečného cestování s ultralehkým skůtrem, který si bezproblému vezmete do batohu. Z balíčku složené textilie, který se vejde do batohu, lze Poimo (přenosná a nafukovací mobilita) rychle nafouknout malou pumpou do pohodlného a bezpečného mobilního dopravního prostředku, který lze znovu vypustit a sbalit, jakmile se dostanete tam, kam potřebujete dojet.

Tělo Poimo je vyrobeno z termoplastického polyuretanu (TPU).

Nafouknutí Poimo na optimální provozní tlak (stabilní i pohodlný na sezení) trvá přibližně přes minutu na tlak až 40 nebo 50 kPa (6 nebo 7 psi), což ve skutečnosti není moc. Fotb…

Elektrické kolo, které vypadá jako automobil

Canyon Podbike je něco mezi kolem a automobilem. Z bočního profilu to vypadá docela jako auto, a jen když kolem něj projdete, uvědomíte si, že něco není v pořádku. Vozidlo je mnohem štíhlejší než většina běžných automobilů ... s dostatkem místa pouze pro jednoho jezdce.Podbike je hybridní e-kolo s uzavřeným kokpitem. Uzavřený kokpit elektrokola poháněný pedály mu dává výhody obou druhů dopravy, výhody pro udržitelnost a zdraví jízdního kola, úložný prostor a ochranný kryt automobilu. Podbike je dodáván se čtyřmi koly, které mu dodávají potřebnou stabilitu, s pedály, které ovládají obě přední kola. Akumulátor o kapacitě 2 000 Wh vám poskytne další zvýšení výkonu, díky čemuž bude Podbike energeticky účinnější - velmi potřebná funkce, protože je objemnější a o něco těžší než většina jízdních kol.Neobvyklý koncept byl navržen s cílem zlepšit městskou mobilitu. Se zhoršováním kvality ovzduší a zvyšováním provozu doufá, že Podbike pobídne majitele kol správným směrem. Posuvná střecha umožňu…