Přeskočit na hlavní obsah

Výroba sklolaminátů


Výroba sklolaminátů


Polyesterové skelné lamináty:
K laminaci skelných nebo jiných vláken se používají polyesterové pryskyřice.
Polyesterové pryskyřice se připravují esterifikací kyselin etylénglykolem nebo v přítomnosti
inertního rozpouštědla v prostředí dusíku za intenzivního míchání. Po vytvrzení je to tvrdá,
pevná a netavitelná hmota.
Pryskyřice při zahřívání měkne a v některých rozpouštědlech, jako acetonu nebo
chloroformu botná. Čím dokonaleji byla vytvrzena (hustší zesíťování), tím je tepelně
odolnější a méně botná. Stejný vliv má stupeň zesíťování na mechanické vlastnosti.
Chemické vlastnosti laminátů jsou určovány vlastnostmi vytvrzené , polyesterové
pryskyřice (vyšší obsah skla je může poněkud zlepšit). Odolnost proti vodě závisí na druhu
pryskyřice a skelného textilu. Skleněná vlákna se používají většinou na vazby plátnové,
keprové a atlasové.
Laminace:
Jedná se o prosycení skleněného textilu viskózní pryskyřicí. Provádí se různými
technologickými metodami, buď ručně nebo mechanizovanými postupy. Skleněný textil by
měl být co nejlépe smáčen v pryskyřici, aby došlo k dokonalému obalení každé elementární
fibrilky vlákna roztokem pryskyřice. Textil se před tím musí upravit tak, aby adheze
vytvrzené pryskyřice ke sklu byla dostatečně velká (lubrifikanty). Jen za těchto podmínek se
docílí optimálních vlastností.
Zpracování:
Laminování se provádí prakticky jediným způsobem a to nanesením roztoku
polyesterové pryskyřice v monomeru s obsahem iniciátoru polymerace na skelný textil, který
je uložen ve formě do žádaného tvaru budoucího výrobku a vytvrzením pryskyřice za
normální nebo zvýšené teploty. Tvarování skleněných vláken nebo textilu může být značně
mechanizováno pomocí vzduchotechniky i jinak, podobně jako nanášení roztoku pryskyřice,
přičemž se většinou používají stříkací pistole apod.
Použití:
Polyesterových skelných laminátů (PESL) se využívá všude tam, kde se žádají
výborné mechanické vlastnosti na úrovni kvalitních konstrukčních kovů, lehkost a
průsvitnost. Zhotovují se z nich střešní krytiny, lodě. Hlavní využití je ve stavebnictví.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nastavitelný klíč se dočkal re-desingu

V naší snaze vytrvale vyvíjet věci po celém světě a zlepšovat je, návrháři často zapomínají na nástroje, které používáme v každodením životě. Nastavitelný klíč, docela standardní součást každé sady nástrojů, byl navržen určitým Švédem jménem Johan Petter Johansson. 

MetMo Grip vychází z redesignu Edwina J. Evanse. Na MetMo Grip je něco velmi jednoduchého a sofistikovaného. Čelisti klíče se ovládají pomocí jediného kovového kusu, který klouzá nahoru a dolů sloupcem se závity s proměnlivým stoupáním. 


Konstrukce integruje řezač krabic a otvírák na láhve. Jeho malý, efektivní design z něj dělá perfektní upgrade pro každou sadu nástrojů, která umožňuje použití v dílnách, opravárnách, garážích.Na designu MetMo Grip je opravdu pozoruhodné, že jeho schéma existovalo před více než 90 lety, ale nikdy nedosáhlo svého plného potenciálu. 
Designéři: Sean Sykes a James Whitfield

Nafukovací skůtr do batohu z Japonska

Flexibilita a přenositelnost a možnost použití kdekoli a kdykoli, to jsou největší benefity nafukovacího skůtru, který přichází z Japonska.


Trend dnešních dní se ubírá směrem k elektrickým koloběžkám, sdíleným skůtrům a vozidlech, ve kterých můžeme ujet posledních pár kilometrů v centru a kdekoli zaparkovat. Tento prototyp nafukovacího e-kola vyvíjeného na Tokijské univerzitě přichází s novým řešením bezpečného cestování s ultralehkým skůtrem, který si bezproblému vezmete do batohu. Z balíčku složené textilie, který se vejde do batohu, lze Poimo (přenosná a nafukovací mobilita) rychle nafouknout malou pumpou do pohodlného a bezpečného mobilního dopravního prostředku, který lze znovu vypustit a sbalit, jakmile se dostanete tam, kam potřebujete dojet.

Tělo Poimo je vyrobeno z termoplastického polyuretanu (TPU).

Nafouknutí Poimo na optimální provozní tlak (stabilní i pohodlný na sezení) trvá přibližně přes minutu na tlak až 40 nebo 50 kPa (6 nebo 7 psi), což ve skutečnosti není moc. Fotb…

Elektrické kolo, které vypadá jako automobil

Canyon Podbike je něco mezi kolem a automobilem. Z bočního profilu to vypadá docela jako auto, a jen když kolem něj projdete, uvědomíte si, že něco není v pořádku. Vozidlo je mnohem štíhlejší než většina běžných automobilů ... s dostatkem místa pouze pro jednoho jezdce.Podbike je hybridní e-kolo s uzavřeným kokpitem. Uzavřený kokpit elektrokola poháněný pedály mu dává výhody obou druhů dopravy, výhody pro udržitelnost a zdraví jízdního kola, úložný prostor a ochranný kryt automobilu. Podbike je dodáván se čtyřmi koly, které mu dodávají potřebnou stabilitu, s pedály, které ovládají obě přední kola. Akumulátor o kapacitě 2 000 Wh vám poskytne další zvýšení výkonu, díky čemuž bude Podbike energeticky účinnější - velmi potřebná funkce, protože je objemnější a o něco těžší než většina jízdních kol.Neobvyklý koncept byl navržen s cílem zlepšit městskou mobilitu. Se zhoršováním kvality ovzduší a zvyšováním provozu doufá, že Podbike pobídne majitele kol správným směrem. Posuvná střecha umožňu…