Přeskočit na hlavní obsah

Nerovnovážný diagram Fe-Fe3C a rovnovážný diagram Fe-C



Vzhledem ke dvěma možným formám C (cementit a grafit) je nutné uvažovat dvě soustavy slitin Fe s C.

Soustava metastabilní (nerovnovážný) => Fe-Fe3C (železo – karbid železa)
Soustava stabilní (rovnovážný) => Fe-C (železo - grafit)


Fe – Fe3C




Podle tohoto diagramu tuhnou slitiny Fe s C s nižším obsahem křemíku a vyšším obsahem manganu, který zvyšuje rychlost ochlazování taveniny. Tím podporuje nerovnovážné tuhnutí soustavy => metastabilní.
Slitiny s nízkým obsahem uhlíku (do 2,14% C) se nazývají oceli. Eutektoidní koncentrace (0,765% C) rozdělují oceli na podeutektoidní (do 0,765% C) a nadeutektoidní (0,765 – 2,14% C). Slitiny bohatší na obsah C jsou bílá surová železa a litiny. Eutektická koncentrace (4,3% C) je rozděluje na podeutektická (2,14 – 4,3% C) a nadeutektická (4,3 - 6,68% C).
            Doprovodné prvky jako je Mn, Si, P a S považujeme za binární slitiny, pokud jejich množství nepřekročí určité hranice.  


  • Technické Fe – Je to slitina Fe s C. c má tak malé atomy, že může vytvářet intersticiální tuhé roztoky.
  • Ferit – Tuhý roztok v železe a.
  • d Ferit – Tuhý roztok v železe d.
  • Austenit – Vzniká při poklesu teploty z d Feritu.
  • Cementit – C je ve slitině více než je jeho rozpustnost v železe. Proto vytváří přebytečný C z Fe chemickou sloučeninu Fe3C. I.cementit – na počátku tuhnutí za teploty likvidu, II.Cementit – přebytečný C se vylučuje na hranici zrn Austenitu a III.Cementit – přebytečný C se vylučuje na hranici zrn Feritu.
  • Perlit – Směs destiček (lamel) Feritu a Cementitu, které se při teplotě 723º C střídavěVymluv s vylučují z Austenitu.
  • Ledeburit – Směs krystalů Austenitu a Cementitu.


Fe – C

Podle této soustavy tuhnou slitiny Fe s C za rovnovážných podmínek, tj. za pozvolného ochlazování. Prakticky je však možné dosáhnout těchto podmínek i při větších rychlostech ochlazování, jsou-li ve slitině přítomné další prvky (především Si), které nazýváme grafitizačními prvky. Tento diagram má význam pro slitiny s obsahem C nad 2,06% a liší se od soustavy Fe-Fe3C posunutím bodů E, C, D a S doleva a k vyšším teplotám. Praktický význam má do koncentrace cca 5% C.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nastavitelný klíč se dočkal re-desingu

V naší snaze vytrvale vyvíjet věci po celém světě a zlepšovat je, návrháři často zapomínají na nástroje, které používáme v každodením životě. Nastavitelný klíč, docela standardní součást každé sady nástrojů, byl navržen určitým Švédem jménem Johan Petter Johansson. 

MetMo Grip vychází z redesignu Edwina J. Evanse. Na MetMo Grip je něco velmi jednoduchého a sofistikovaného. Čelisti klíče se ovládají pomocí jediného kovového kusu, který klouzá nahoru a dolů sloupcem se závity s proměnlivým stoupáním. 


Konstrukce integruje řezač krabic a otvírák na láhve. Jeho malý, efektivní design z něj dělá perfektní upgrade pro každou sadu nástrojů, která umožňuje použití v dílnách, opravárnách, garážích.Na designu MetMo Grip je opravdu pozoruhodné, že jeho schéma existovalo před více než 90 lety, ale nikdy nedosáhlo svého plného potenciálu. 
Designéři: Sean Sykes a James Whitfield

Nafukovací skůtr do batohu z Japonska

Flexibilita a přenositelnost a možnost použití kdekoli a kdykoli, to jsou největší benefity nafukovacího skůtru, který přichází z Japonska.


Trend dnešních dní se ubírá směrem k elektrickým koloběžkám, sdíleným skůtrům a vozidlech, ve kterých můžeme ujet posledních pár kilometrů v centru a kdekoli zaparkovat. Tento prototyp nafukovacího e-kola vyvíjeného na Tokijské univerzitě přichází s novým řešením bezpečného cestování s ultralehkým skůtrem, který si bezproblému vezmete do batohu. Z balíčku složené textilie, který se vejde do batohu, lze Poimo (přenosná a nafukovací mobilita) rychle nafouknout malou pumpou do pohodlného a bezpečného mobilního dopravního prostředku, který lze znovu vypustit a sbalit, jakmile se dostanete tam, kam potřebujete dojet.

Tělo Poimo je vyrobeno z termoplastického polyuretanu (TPU).

Nafouknutí Poimo na optimální provozní tlak (stabilní i pohodlný na sezení) trvá přibližně přes minutu na tlak až 40 nebo 50 kPa (6 nebo 7 psi), což ve skutečnosti není moc. Fotb…

Elektrické kolo, které vypadá jako automobil

Canyon Podbike je něco mezi kolem a automobilem. Z bočního profilu to vypadá docela jako auto, a jen když kolem něj projdete, uvědomíte si, že něco není v pořádku. Vozidlo je mnohem štíhlejší než většina běžných automobilů ... s dostatkem místa pouze pro jednoho jezdce.Podbike je hybridní e-kolo s uzavřeným kokpitem. Uzavřený kokpit elektrokola poháněný pedály mu dává výhody obou druhů dopravy, výhody pro udržitelnost a zdraví jízdního kola, úložný prostor a ochranný kryt automobilu. Podbike je dodáván se čtyřmi koly, které mu dodávají potřebnou stabilitu, s pedály, které ovládají obě přední kola. Akumulátor o kapacitě 2 000 Wh vám poskytne další zvýšení výkonu, díky čemuž bude Podbike energeticky účinnější - velmi potřebná funkce, protože je objemnější a o něco těžší než většina jízdních kol.Neobvyklý koncept byl navržen s cílem zlepšit městskou mobilitu. Se zhoršováním kvality ovzduší a zvyšováním provozu doufá, že Podbike pobídne majitele kol správným směrem. Posuvná střecha umožňu…