Výběr otázek - Řízení jakosti
1. Která z definic vystihuje nejpřesněji pojem jakosti:
a) Stupeň dokonalosti výrobku nebo služby
b) Splnění příslušných norem a předpisů pro výrobek
c) Celkový souhrn vlastnosti, umožňující entitě uspokojovat dané potřeby
2. Má zkratka SMJ a QMS stejný význam:
a) ANO b)NE
Zkratka pro „Systém managementu kvality, resp. jakosti (pojmy jsou na stejné úrovni)“.
3. Jaké v současné dobé existuji ve světě základní koncepce management jakosti: (???)
ISO
4. Vyjmenujte základní zásady (principy) managementu jakosti:
1. Zaměření na zákazníka
2. Vedení a řízení lidí
3. Zapojení lidí
4. Procesní přístup
5. Systémový přístup k managementu
6. Neustálé zlepšování
7. Přístup k rozhodování na základě faktů
8. Vzájemně prospěšné dodavatelské vztahy
5. Doplňte do tabulky co podle Vás patři do TQM a co do ISO: (???)
1. Vedeni lidi a týmová práce TQM
2. Zapojení lidi ISO
3. Rozvoj a zapojeni lidí TQM
4. Procesní přistup ISO
5. Orientace na procesy TQM
6. Delegováni odpovědnosti za realizaci a pravomoci k řízení jakosti na nižší stupně ISO
7. Zapojeni všech zaměstnanců a jejich motivace ISO
8. Zapojeni vrcholového vedeni ve smyslu pojmu leadership ISO
9. Jakost má vedením přisouzenu trvale nejvyšší prioritu řízeni ISO
10. Organizováni prověrek jakosti a využíváni jejich poznatků ISO
11. Zabezpečování jakosti od plánováni, vývoje až po prodej a servis ISO
12. Výchova a vzděláváni zaměstnanci. ISO
13. Orientace na zákazníka TQM
14. Vůdcovství TQM
15. Systémový přistup k managementu TQM
16. Odpovědnost vůči okolí TQM
17. Neustále zlepšování ISO
18. Orientace na fakty při rozhodování TQM
19. Měřitelnost výsledků TQM
20. Vzájemná prospěšnost vztahu s dodavateli TQM
21. Partnerství s dodavateli TQM
6. Procesní přistup je založený na:
a. dělbě práce
b. přístupech preferujících rozvoj lidského potenciálu
c. integraci činnosti do podnikových procesů
7. Doplňte do diagram postup zavádějící QMS:
1. Vzdělaní (školení) zaměstnanců
2. Interní audit systému vedením podniku
3. Analýza současného stavu
4. Certifikace
5. Běžné působení (ověření) systému v podniku
6. Prosazení dokumentovaných postupů do podnikové praxe
7. Podpis a dokumentace systému
8. Další rozvoj systému (trvalé zlepšování)
9. Závazek vedení – rozhodnutí
8. Proč zavádět systém managementu jakosti?
a) externí:
- získat vyšší tržní podíl prostřednictvím konkurenční výhody zvýšením image,
- vyžaduje to zákazník,
- konkurence má certifikát a používá jej,
- častá podmínka u veřejných zakázek,
- zajistit ověřitelné plnění zákonných požadavků;
b) interní:
- zpřehlednit a stabilizovat procesy ve firmě, jak realizační, taky systémové,
- zvýšit výkonnost; produktivitu,
- snížit potřebu operativních zásahů a řešení problémů,
- vymezit odpovědnosti ve firmě.
- získat vyšší tržní podíl prostřednictvím konkurenční výhody zvýšením image,
- vyžaduje to zákazník,
- konkurence má certifikát a používá jej,
- častá podmínka u veřejných zakázek,
- zajistit ověřitelné plnění zákonných požadavků;
b) interní:
- zpřehlednit a stabilizovat procesy ve firmě, jak realizační, taky systémové,
- zvýšit výkonnost; produktivitu,
- snížit potřebu operativních zásahů a řešení problémů,
- vymezit odpovědnosti ve firmě.
9. Pyramida dokumentace. Doplňte diagram včetně čeho se týkají jednotlivé úrovně. Vedle tří vrstev dokumentace znázorněných existuje ještě někdy čtvrtá vrstva. Doplňte čím je tvořena.
- Pracovní postupy a instrukce jakosti, Směrnice jakosti, Příručka jakosti, .......................................
- Týká se celého podniku, Týká se věcné oblasti, jednotlivých postupů. Týká se dílčích oblastí, jednotlivých činností
10. K čemu slouží politika jakosti a do které úrovně patří v dokumentaci ISO:
11. Očíslujte dle úrovně dokumentace tyto dokumenty :
Směrnice nákupu 2 příkaz vedeni 1
příručka jakosti 1 průvodka 2
výrobní postup 3 pracovní pokyn 3
12. Politika jakosti organizace odpovídat záměrům organizace
1. musí
2. nemusí, je to pouze doporučováno
3. může, pokud to vrcholové vedení považuje za efektivní
13. Definujte audit:
Smyslem auditů je nacházet příležitosti ke zlepšování, podobně jako u sebehodnocení, které je však v porovnání s audity mnohem komplexnější nástrojem na posuzování stavu vyzrálosti celkového systému managementu organizací.
14. Co znamená procesní přístup:
Pro efektivní vytváření a rozvoj jakýchkoliv manažerských systémů, tedy i systémů managementu jakosti. Procesem se myslí soubor dílčích činností, které mění vstupy na výstupy za spotřeby zdrojů v regulovaných podmínkách.
15. Vysvětlete pojmy:
1. Akreditace
2. certifikace
3. notifikace ???
4.
16. Výjmenujte sedm nových nástrojů managementu jakosti:
17. Jakou úlohu hraje péče o jakost v moderním managementu:
Systém managementu, který je zaměřený na kvalitu poskytovaného produktu (tzn. na poskytovaný výrobek nebo službu) a je vybudovaný v souladu s normou ČSN EN ISO 9001.
18. Metodologie neustálého zlepšováni je rozpracováním
1. metody PDPC
2. cyklusu P-D-C-A
19. Musí organizace v souladu s normou ČSN EN ISO 9001 mít dokumentovaný postup pro řízeni neshodných produktů?
a) ne, nemusí, jde pouze o doporučeni normy ČSN EN ISO 9004
b) ano, musí
c) c) musí, pokud je organizace dodavatelem pro automobilový průmysl
26. Základní postup a techniky týmové práce: Brainstorming, Brainwriting, Delfi
27. Znázorněte symboly ve vývojovém diagramu
a) Spojka
b) rozhodováni
28. Kde se zapisuje zkoumaný následek v diagramu pfiiin a následků:
a) Vpravo
b) Vlevo
29. Jaké je nejpoužívanější kritérium pro vyber životné důležitých faktoru u Paterova principu
a. 50/50
b. 70/30
c. 80/20
d. 90/10
30. Co většinou předchází těsné před Paretovou analýzou:
1. diagram příčin a následků
2. histogram
3. vývojový digram
4. kontrolní tabulky
31. Napište některý ze vzorců pro výpočet počtu intervalů v Histogramu:
32. Definujte výpočet šířky intervalu v Histogramu:
33. Napište vzorec pro výpočet počtu intervalů v Histogramu:
34. Statistická regulace procesu-SPC představuje:
1. nástroj řízeni jakostí, který na základe zjištěných odchylek v procesu umožňuje zásahy do procesu
2. preventivní nástroj řízení jakosti, který na základě včasného odhalováni odchylek v procesu od předem stanovené úrovně umožňuje zásahy do procesu s cílem udržovat je ha dlouhodobě přípustné a stabilní úrovni
3. nástroj řízení jakostí, který umožňuje zásahy do procesu s cílem udržet je na stejné úrovni
4. statistický nástroj řízeni jakosti, který neumožňuje zásahy do procesu
35. Napište vztah indexu způsobilostí procesu :
a) Cp =
b) Cpk =
36. Zakótujte (zakreslete) v grafu index způsobilosti procesu Cp:
37. Co vyjadřuje index Cgk : Index způsobilosti měředla
38. Při jakých hodnotách cp a cpk nasadíte statistickou regulaci cp > 1,33
39. Napište vzorec pro výpočet rozptylu: Xmax-Xmin
40. Co to je zkratka EMS :
„Environmental Management System“, tedy pro systém environmentálního managementu.
4l. Systém environmentálního managementu
1. ISMS
2. EMAS
3. lEC
42. Z čeho se skládá integrovaný systém managementu jakosti, charakterizujte jednotlivé systémy:
Komentáře
Okomentovat